19.05.09

Zákon nazývaný poctivosť

Pre nás je dobré len to najlepšie, povedal Tomáš Baťa. Nepoznal som ho. Ale poznal som ľudí, ktorých ovplyvnil. Všetci mali niečo spoločné - iskru v oku, podnikateľského ducha, odpor voči šlendriánstvu a plytvaniu. Pamätám si na starého pána z Baťovej školy práce, ktorý za mnou chodieval do Žiliny. Vám nevadí, že vŕzgajú dvere na záchode - hovoril mi. Nabudúce keď prídem, tak vám ich namastím. Zahanbil ma, aj keď dvere patrili štátnej organizácii.
Minulý týždeň som viezol do jeho českého gazdovstva Milana Zeleného. Svetobežník a najúspešnejší český ekonóm sa rád vracia na svoju farmu v južných Čechách. Teším sa na jeho návrat, pretože všetok čas s ním ma obohacuje úžasnou múdrosťou. Ideme autom z Prahy do Kocelovic a Milan rozpráva: „Chodil som po revolúcii prednášať do Čiech a na Slovensko. Väčšinou chceli aby som rozprával o Toyote alebo o Just in Time. Ako bonus mi vždy umožnili povedať niečo aj o Baťovi". Zamyslel som sa nad nami. Ako môže prosperovať národ, ktorý nedokáže nadviazať na odkaz svojho najúspešnejšieho podnikateľa? Keď sa volí najvýznamnejší Čech, tak padajú mená (nemeckých) kráľov a politikov. Keď sa pozerám na najobľúbenejších Slovákov, tak väčšinou vládnu zbojníci a ich družiny.
Tomáš a Ján Baťovci sú naši Toyodovci, Fordovci. Taylorovci alebo Sloanovci a položili základy, na ktorých sa dá stavať - samospráva a podnikanie dielní (dnes obdivujeme améby, fraktály), podiel zamestnancov na zisku podniku (gainsharing, profitsharing), podniková banka, podnikový systém výchovy a vzdelávania, jednotná sústava riadenia, ktorá prepojila zákazníka, financie, inovácie a procesy.
Aj my máme bohatú tradíciu riadenia. Stačí spomenúť mená ako napr. Klement, Kočí, Nehera, Rolný, bratia Zikmundovci, Čuba, Štěpánek, Mikulčák, Ander, Chlud, Zapletal, Brouk alebo Babka. Aj dnes máme ľudí, ktorí dokázali veľa - Baťka, Frolík, Girstlová. Juříček, Karaffa, Kovaľ, Levársky, Trnka, Kassay, Zálešák alebo Trnovský...
Čo vyznávali Tomáš a Jan Baťovci? Kdo se honí za penězi, ten je nikdy nedohoní. Hleďte si práce, dělejte ji lépe než soused. Peníze za vámi přiběhnou samy, hovoril Tomáš Baťa. Náš život je jediným předmětem na tomto světě, který nemůžeme považovati za své soukromé vlastnictví, nebot jsme ničím nepřispěli k jeho vzniku. Byl nám jen propůjčen s povinností odevzdati jej potomstvu rozmnožený a zdokonalený. Při své práci neměl jsem na mysli vybudování závodu, ale lidí. Vybudoval jsem člověka, aby byl výkonnější a lépe sloužil zákazníkům a on potom vybudoval závod. Hlavní úlohou organizátora je, aby vytvořil morální a psychologickou základnu, na níž by se jeho spolupracovníci mohli zdárně rozvíjet. Podnikatel si musí troufat zaměstnávat lidi i přes dobu krizí a neposílat je panu státu na krk, aby je živil, když přijdou těžké časy. Těžké časy jsou časté a právě tehdy je třeba podnikatelů nejvíce. A tenkráte je to, kde bankéř již na to nestačí. Je takový zákon, který by jej přinutil? Ten zákon se nazývá poctivost.

Prof. Ing. Ján Košturiak, PhD.
zdroj: http://www.voltaire.netkosice.sk/index2.html

Žádné komentáře:

Okomentovat