Školské zariadenia sa teoreticky nezapájajú do nijakej obchodnej činnosti, a jednako sa v nich uplatňuje trhový mechanizmus.
USA v spleti firiem
Pred desiatimi rokmi študovalo štrnásť miliónov amerických žiakov rôznych vekových kategórií geografiu, ekonomiku, jazyky, výtvarné umenie a hudbu malého ostrova Portotiko. V čom spočíval pravý dôvod týchto niekoľkotýždňových kurzov? Portorická cestovná kancelária poslala na vlastné náklady do USA dvestodevätnásťtisíc učiteľov, kompletné pedagogické materiály vrátane diapozitívov, máp, videokaziet a stavebníc, z ktorých si najmenší žiaci mohli postaviť tradičné vidiecke domce tzv. casity. Učielia, ktorí najtvorivejšie pristupovali k výučbe, dostali za odmenu dvadsaťdňový pobyt na ostrove. Celý projekt vyšiel na štyristo tisíc dolárov...
Americký školský systém sa čoraz častejšie prispôsobuje požiadavkám veľkých firiem, stáva sa súčasťou marketingového prieskumu a reklamnej propagácie. Štyridsať percent škôl spadá pod televíznu sieť Channel One, ktorá ponúka pedagogické programy s reklamou na štyroch hlavných sponzorov: Pepsi-colu, žuvačky Wringley´s, Reebok a Mac Donald´s. Na niektorých základných školách sa deti učia čítať pomocou metódy Read-a-logo, ktorá sa opiera o názvy známych značiek, ako napríklad Coca-cola. Naftová spoločnosť Exxon darovala mnohým školám glóbusy a vidoezáznam "ekologickej" akcie, ktorá nasledovala po stroskotaní tankera na Aljaške. Prváci sa učia počítať mlynčeky na korenie, ktoré figurujú na kresbách v pizzériách známych obchodných sietí. Skrátka a dobre, päťdesiat miliónov Američanov v školopovinnom veku sa nenápadne stalo hlavným článkom obchodnej siete spolu so svojimi rodičmi.
Obozretnejší Francúzi
Francúzske školstvo sa síce tiež opiera o pedagogické materiály vyrobené vo veľkých firmách, ako napríklad EDF a Danone, ale nie tak očividne ako v USA, lebo vnášať obchodné praktiky do výchovno-vzdelávacieho procesu je teoreticky zakázané, ak nejde o jasný pedagogický zámer, čo, prirodzene, ponecháva riaditeľom škôl určitý priestor. V skutočnosti sa neúprosný trh čoraz viac natíska do rezortu školstva.
Predpokladá sa, že francúzske rodiny so školopovinnými deťmi utratia na začiatku každého školského roka okolo päť miliárd eur na školské učebnice a pomôcky /písanky, ceruzky, perá, fixky/, k čomu treba pripočítať výdavky na poistky proti krádeži /otázka dohody medzi riaditeľstvom škôl a konkrétnymi poisťovacími spoločnosťami/ a na stravné lístky v priebehu celého školského roka /záležitosť vzájomnej dohody medzi jednotlivými školami a najbližšími stravovacími zariadeniami/.
Popri tejto podnikateľskej činnosti sa rozvíjajú aj menšie aktivity, z ktorých majú osoh viaceré sektory. Napríklad, spoločné fotografovanie triedy na konci školského roka, alebo zachytávanie stužkových slávností na video, resp. dévedečko. I keď v danej oblasti platia prísne pravidlá, lebo deti nie sú povinné sa fotografovať, tento biznis utešene prekvitá, inak by majitelia fotoateliérov ochotne neprispievali žiakom na koncoročné výlety alebo lyžiarske výcviky.
Učebnice a vzdelávacie publikácie
Za skrytú podnikateľskú činnosť možno označiť distribúciu cudzojazyčných učebníc, alebo niekoľkozväzkových encyklopédií, kde sa distribútori snažia získať čo najväčší počet abonentov tzv. špeciálnou ponukou alebo pofidérnym darčekom. A jednako sa školské príručky nepovažujú za výhodný biznis. V prvom rade totiž musia autori pracovať pružne, každý rok sa treba prispôsobovať novým učebným osnovám, aby na trh neprichádzali zastarané informácie, nehovoriac o obrazových prílohách, ktoré nebývajú práve najlacnejšie. V neposlednom rade treba ku každému vydaniu prirátať mimoriadne náklady /štyridsaťtisíc výtlačkov zdarma pedagógom/. Slovom, veľký zisk neraz ohrozujú ťažké straty.
Vydavteľstvo Belin utrpelo stratu v súvislosti s učebnicou matematiky pre šiesty ročník, lebo sa z nej predalo iba dvetisíc výtlačkov. Preto sa vydavateľstvá radšej orientujú na menej nákladné reedície, čiže ďalšie vydania tej istej učebnice, hoci na školách fungujú reprografické služby v masovom meradle. Osobitnú kapitolu tvoria čítanky pre prvákov, lebo sľubujú stabilný zisk z každoročného predaja, keďže sa na konci školského roka nevracajú. Napriek všetkým nevýhodám nejde o márny biznis, lebo začiatkom septembra sa rapídne zvyšuje počet predaných výtlačkov prakticky každej osvedčenej učebnice.
- kom a ZATL-
článok vyšiel v mesačníku Rodina a škola v januári 2008
9.9.2009
Žádné komentáře:
Okomentovat